onsdag 3. februar 2010

Sosiologi, luftslott og LureTur

Det fristet rett og slett heller ikke i dag å reise på forelesning, så jeg lot det være. Istede satte jeg meg med pulten min (som er fantastisk kul, og har vært mor sin en gang i tiden). Det var sosiologi som sto på tapetet.

Når jeg har fått spørsmål fra "utenforstående" om hva sosiologi er, så må jeg tenke meg om hver eneste gang. Sosiologi... det er det som er der ute... det som du på en måte forstår, men ikke kan forklare. Det som driver deg til å gjøre som du gjør, hvordan et samfunn egentlig er et samfunn, analyse av enkeltindividet... Det er ivertfall store tanker med stor s, og jeg syns det er noe vanskelig å sette seg inn i det.

Når jeg da itillegg må lese på dansk, eller et norsk som er tørt som Sahara blir det ikke mer fargerikt av det. Du kan tenke deg at jeg ble inspirert til å lese videre når setningen;
" Derfor definerer også Habermas samfunn helt allment som systemisk ekvilibrerte komplekser av sosialt integrerte gruppers handlinger, der systemisk ekvilibrering svarer til systemperspektivet og sosialt integrerte grupper svarer til livsverdensperspektivet" (Aakvaag, Moderne sosiologisk teori)
plutselig dukket opp, uten forvarsel...

Etter at intervallene mellom hver gang jeg datt ut av lesingen var blitt så kort at jeg ikke lenger klarte å lese en hel setning før jeg datt ut fant jeg ut at det var på tide å lage middag, og sende melding til noen som kunne distrahere meg til å sleppe og gå tilbake til lesingen. Middagen ble vårruller og planen om lesingen gikk i boks.

Vi farta ut på Tananger, der gutta spiste middagen sin, før vi satte i gang filmen;

Nok en gang hadde jeg nok kanskje forventningene mine for høyt i sky. Det var produsenten av Villmark (NORSK YNDLING) som nok en gang hadde laget en "skrekk" film. For å være helt ærlig, det var en helt OK film, men jeg hadde mer underholdning av å sitte og kikke på skjerfegutt som ikke har godt av å se skrekkfilm...

Etter filmen bestemte de tre bukkenebruse seg for å reise på tur. Den 3. bukkenebruse mente at rømmegrøten på Byrkjedalstunet var UUUTSØKT, så vi bestemte oss for det. Det skulle vise seg å bli en skikkelig LureTur. På vei til Byrkjedalstunet reiste vi en rask tur gjennom Aalborg. Vi traff på både lure buss skur, lure brøytebiler og lure mennesker, ALLE med rød hettegenser trekt godt nedover ansiktet riktig nok.

Det fineste var at vi kjørte forbi et slott. Jeg begynte straks å føle meg hjemme, og mitt stille sinn, lurte jeg på om det kanskje var min oldemor på morsside sitt slott... Vi prøvde å komme gjennom labyrinten som førte oss frem til slotte... Det viste seg desverre å være et av disse luftslottene. Videre på turen traff vi på en hel rekke lure tuneller, samt et SKIKKELIG lure skilt!
Og selvsagt hadde vi blitt lurt, for Byrkjedalstunet var ikke åpent...

Turen gikk da nedover igjen, vi bånnet på for å sleppe å bli lurt mer den dagen. En ting som er sikkert er ivertfall at Kebaben i Sandnes er ikke noe lureri! Den var UUUTSØKT, og den rømmegrøten var dermed glemt, ivertfall for min del...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar