lørdag 27. februar 2010

Om det å stjele kaffi, de hierarkiserte Andre og terapi...

... Jeg må begynne med å takke Fiskebein og FletteGuri for en fantastisk dag på universitetet. Dette er to MEGET oppvakte jenter, som jeg lærer utrolig mye fra. De har en så menneskelig måle å forklare vanskelig begreper på, at selv jeg, som svever på en rosa sky fortiden skjønner litt mer om hva det er snakk om. De gjør arbeidet motiverende, de gjør det gøy... HERRRLIG personlighet på dere jenter!

Diskusjonen gikk heftig for seg når det ble snakk om "de andre" eller "de hierakiserte Andre".
Hvem er egentlig disse "andre" det til stadighet er snakk om. I et hvert samfunn der det eksisterer hieraki vil det også finnes hierarkiserte andre. Et hieraki kan enkelt forklares som en måte å rangere mennesker etter status på. "De andre" er dem som ikke er "oss". Med andre ord vil vi som mennesker distanserer oss fra grupper vi ikke føler tilhørlighet med, som er av en annen "rang". Hvem, hva og hvorfor noen blir sett på som de hierakiserte andre kan ikke bli tatt forgitt, og kan oppstå av svært forskjellige grunner.
Vist man tenker gjennom det, vil man jo gruppere seg og sammen ligne seg med andre. Når man merker forskjeller som kolliderer heeelt med sin egen identitet kan dette føre til at vi hierakiserer oss selv og "de andre". Dette kan videre føre til fremmedfrykt og stereotypier...

Dette er et faktum jeg kjenner interesserer meg veldig mye, og jeg har MANGE tanker om. Det er likevel for seint på kvelden til at jeg kan ta opp hele diskusjonen, men hovedtanken min er ivertfall at man skal hele tiden prøve å gjøre disse "forskjellene", disse stigetrinnene så små som overhode mulig... Man skal respektere andre, sette pris på deres kvaliteter og aldri sette seg selv på en høy hest. Det er faktisk sånn at alle mennesker er like mye verdt, selv om det er i noen tilfeller vanskelig å tenke dette...

Så må jeg videre få takke mini prinsessa for en RACENDE fin leke stund:)
Jeg ble servert utrolig velsmakende mat, og fikk fordypet meg i mange fine og vansklige tanker, som jeg alltid gjør når jeg er sammen med min signifikante andre! Dessuten spilte vi et UUUUUTROLIG festlig brettspill, "Terapauten". Vi har da lært om Solvor i kveld at hun er veldig romantisk, en rotekopp i bilen uten retningssans, som ikke kan prute... Duå derimot ville aldri i verden vært med opp på scenen med en tryllekunster, ei heller tatt varmt imot romvesnene som landet på gressplenen hennes en natt...
At du ville sagt at jeg har hatt innflytelse på livet ditt... Ikke bær nag til meg, men det er sterke ord...Også var det dette med janteloven! La oss kjøre ANTI JANTI herfra og til evigheten, fordi jaggu har du hatt, ikke bare innflytelse, men STOR innflytelse på meg, min hverdag, tenkemåte og liv...
Takker for en kjempe kveld sammen med Duå og Tornerose...

3 kommentarer:

  1. Så fint å høre at du og dine medstudenter drar lasset sammen.Samarbeid gjør ofte susen.Tingene blir gjerne lettere å forstå når flere kan samarbeide og diskutere. Alle har litt å bidra med.Til Duå må jeg bare si det var kjekt vi fikk hilse på deg. Vi vet at du betyr så mye for Solvor , og det er en god ting for oss å vite.
    Lykke til med de siste eksamens forbredelsene alle sammen !!! =0)
    Goklem mamz

    SvarSlett
  2. du e ei smart jente du Solvor, tenke det ska bli godt å få 3 mars forbi i kalanderen. Snart komme fuglene å synge, og solen varme og isje minst snart er det tid for årets første ute-pils (foretrekker kvitvin eg,men du e jo frk. 4 pils..)Og muligens en ny runde med terapi spillet for å finne mer ut av hvordan vi er skrudd sammen.

    Si meg Solvor, på en skala fra 1 til 10, hva er sjangsen for at du glemmer å ta ting ut av lommene når du legger buksene dine i skittentøyet?

    jeg tipper rundt 6?

    hilsen Terapiduå

    SvarSlett
  3. HAHAHA, DET stemmer nok gaaanske bra med en 6er der ja!:)
    Og jeg spør meg da, hvorfor fikk vi ikke det spørsmålet før?

    SvarSlett