søndag 27. september 2009

En hjertesak. . .

Jeg har sittet i noen timer å lest Ex.Phil her nå, og kan ikke beskrive hvor lei jeg er av å skrive ordet determinisme! Jeg tar derfor en liten pause, kjekkere å skrive om en virkelig hjertesak.

Jeg har vokst opp i en familie som har lært meg å ta vare på alle mennesker, uansett hvordan de er stilt i sin hverdag. Når jeg var mindre var vi med på endel turer med psykisk og fysisk utviklings hemmede. Jeg tror det er dem som har lært meg mye om hvordan jeg er i dag. Det finnes ikke en menneskegruppe som er herligere samtidig som de er så krevende.

Her snakker man om ekte levende mennesker. Grunnen til at jeg liker psykisk utviklingshemmede så godt er at det ligger ikke for dem og være falsk. Liker de deg ikke, liker de deg ikke. De legger ikke noe i mellom, de sier det de mener. Ikke noen falske fraser om hvor snill og god du er.
Når man legger til rett for at de skal få en fin dag, og være lykkelig er det ingen bedre følelse på denne jord som er bedre enn vist de virkelig får en fin dag. Det er så utrolig godt å se deres smil, for man vet det er ekte, det er så godt å kjenne deres kjærlighet, for man vet at det virkelig kommer fra hjertet.

At jeg har blitt den empatiske personen jeg er i dag tror jeg har veldig mye med at min familie gav meg muligheten for å bli kjent med ulike psykisk funksjonshemmede. Jeg lærte tidelig at det å glede andre, det gleder meg... Legge til rette for at en person kan få en utvikling og bra hverdag er veldig viktig, om man har en funksjonshemning eller ikke. Det skal så ufattelig lite til av og til, bare det å gi en ekstra klem, legge merke til at personen har kledd seg ekstra fint en dag eller at hun/han har lært seg noe nytt siden sist. Husk å gi 10 positive kommentarer for hver negative dere gir!

http://www.mtv.com/videos/true-life-i-have-autism/1554937/playlist.jhtml


Jeg vil anbefale alle å se videoen som har som hjertesak å legge til rette for en utvikling i hverdagen til mennesker som trenger litt mer hjelp enn andre.

Dagens ord; Den største glede man kan ha, det er og gjøre andre glad! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar