torsdag 11. mars 2010

Takknemlig og ydmyk...

Sosiologens dager er forbi (ivertfall den delen der jeg må sitte å lese sosiologi på "tvang") og det nye faget er i gang, i HØY hastighet. Sosialrett er noe som er meget interessangt, og meget relevant for meg som kommende barnevernspedagog. Jeg hadde rettslære som valgfag i fjor, og syns det er utrolig spennendes...

Det eneste er at jeg har UTROLIG lite erfaring med Norges Lover...

Når jeg sitter her å leser om saksbehandlinger, om vedtak, tidsfrister, avslag, vilkår, regler opp og ned i mente må jeg si at jeg blir veldig takknemlig. Jeg blir veldig takknemlig for at jeg selv, i min barndom, slapp å forholde meg til dette virrvarret av lover, forskrifter og bestemmelser som kan vippe et liv enten ene eller andre veien. Samtidig blir jeg veldig ydmyk... Ydmyk for dem som har dette som sin hver dag, mennesker som kjenner disse lovene og reglene nært på kroppen. Jeg skjønner godt at det kan skape frustrasjon, jeg skjønner utrolig godt at det kan skape usikkerhet og uvitenhet om hva du egentlig har rett på...

Jeg skal gjøre mitt beste for å bli en MESTER i disse lovene, for og kanskje kunne lette hverdagen til de menneskene jeg skal jobbe for i fremtiden.

6 kommentarer:

  1. Det kommer du til å klare når du har satt deg det som mål. Så kommer mange andre ting etter hvert som en får erfaring . Er sikker på at dere får mange aha opplevelser etter hvert som dere går gjennom vedtak, vilkår, regler osv.Tipper det til tider kan virke rimlig "krøøllete"
    Wenche

    SvarSlett
  2. Wenche? Ka skjedde me mamzen?!:)

    SvarSlett
  3. Kloke ord kjære solstråle. Klem;=)

    SvarSlett
  4. Teknisk feil he, he,he jeg så det akkurat i det jeg sendte den avgårde. Håper du kan tilgi -0).
    Klem mamz
    Hils Therese å si det kjedelig når anonym felte er fjernet fra komentar felter =0)

    SvarSlett
  5. Der traff du spikeren på hodet ;-)

    Duå.

    SvarSlett
  6. dette hørtes utrolig spennende ut. Hadde også rettslære som valgfag på vgs og på tross av at det var nettfag sitter jeg igjen med en god del av det vi lærte.

    SvarSlett