mandag 22. mars 2010

Læreryrket er virkelig ikke noe for meg...

... dette fikk jeg bekreftet veldig godt i dag. Jeg har nemlig, sammen med min evige Due, vært på debatt/foredrag/kurs i arrangert av Gnist Rogaland. Dette er en organisasjon, som sånn som jeg har forstått det, skal skape mer blest rundt lærer yrke for å få flere til å ta utdanningen.

Selv om det var hovedsaklig for læreryrket er det med dette som så mange andre, de jobber for barns beste og står barna nær... Jeg vil nok også selv som barnevernspedagog jobbe i samarbeid med lærere.

Det som var fint var at Håvard Tjora var der, en sann inspirasjonskilde. Jeg fulgte med på TV - programmet hans, "Blanke Ark" i høst. Det ga mange gode råd, tips og kunnskap å hente. Selv om dette retter selv mest til undervisning, føler jeg det er meget relevant for meg som barnevernspedagog. De barna som sliter på skolen, sliter også ofte med selvfølelsen, grunnet lite mestringsfølelse. Blir de ikke sett, ikke tatt på alvor kan dette utvikle seg, og påvirke flere sider av deres hverdag... Derfor er det fint med mennesker som Håvard Tjora som setter lys på at elever er individuelle, de lærer individuelt og at skolen bør kunne legge tilrette for at barna skal kunne få lære på sin måte.

Han hadde med mange gode poeng om hva man må ta med seg som lærer, en hjerne, et hjerte og en ryggrad. Dette kan jeg, og VIL jeg, relatere til mitt yrke. Man må ha kunnskaper om du skal jobbe med...for min del tror jeg dette innebærer mye kunnskap om relasjon, kommunikasjon, likeverd, respekt og kunnskap om hva som skjer i samfunnet rundt ungdommene. Hjerte...Ja, så var det dette med hjerte...Man skal være glad i barna/ungdommene man jobber med...jobber for. En ryggrad, jeg vil nok tro at dette er noe man må jobbe voldsomt med i jobben som barnevernspedagog. Har man ikke en ryggrad, er det bare til å sette i gang å begynne å bygge seg en allerede. Det er en tøff jobb, og man må være tøff, man må kjempe mange kamper, så barna/ungdommene skal få det beste mulig...

Han og de unge lovendes lærerne sa så mange kloke ord, men jeg tror jeg trenger litt tid til å la dem synke inn... Det var ivertfall noen veldig fine timer:)

Visdomsord fra Håvard Tjora;
"Catch them beeing good"

4 kommentarer:

  1. Skjønner godt at en blir inspirert av en slik foredagsholder.Det er alltid nyttigt med sånne innputt, selvom det ikke er rettet direkte til egen yrkesgruppe.
    Ta med "hjerte, hjerne og ryggrad " tror jeg er viktigt i alle yrker der en jobber med mennesker.
    Tror faktisk det er noe av det viktigste en kan ta med ?
    Hadde vært fint å vært på et slikt fordrag en gang. =0)
    Klem mamz

    SvarSlett
  2. Nok en gang solstråle , kloke ord.Viktig budskap å ta med seg videre i livet.

    SvarSlett
  3. ja enige med deg der Solvor, og at en SKAL gjøre alt i sin makt for å bli glad i barna en har ansvar for og tilbringer mye av tiden sammen med. For alle fortjener å bli sett og at noen er glad i dem for deres egen lille personlighet, for hvem ønsker å sende ungen sin på skolen til en som ikke er glad i barnet ditt? (godt poeng fra Tjora)
    hilsen duen

    SvarSlett
  4. Dette hørtes ut som et spennende kurs, med masse nyttig informasjon og tips. Det kommer nok godt med i flere situasjoner. "Blanke Ark" kunne jeg også tenkt meg å sett, men om jeg ikke tar helt feil startet det etter at jeg flyttet. Det er helt klart bra at det blir lagt fokus på at elevene ikke kan presses inn i en mal som er basert på en fantasifigur.

    SvarSlett